linki nofollow

Linki nofollow w pozycjonowaniu

W pozycjonowaniu stron internetowych stosuje się linki typu dofollow i nofollow. Czym one się różnią oraz dlaczego i w jaki sposób należy korzystać z tych drugich?

Linki nofollow a linki dofollow

Linki typu dofollow to te, za którymi powinien podążać robot wyszukiwarki. Ich przeciwieństwem są linki typu nofollow. Korzystając z niego, informujemy robota wyszukiwarki o tym, że danego odnośnika nie ma uwzględniać w ocenie linkowanej strony.

W kodzie strony linki typu dofollow oznacza się w następujący sposób:

<a href="http://www.nazwadomeny.pl" rel="dofollow">Link</a>

choć taki sam skutek będzie miało zwykłe oznaczenie, bez dodatkowych informacji:

<a href="http://www.nazwadomeny.pl">Link</a>

Link nofollow w kodzie strony wygląda natomiast następująco:

<a href="http://www.nazwadomeny.pl" rel="nofollow">Link</a>

Linki nofollow nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony internetowej, nie mniej jednak ich stosowanie jest niezwykle ważne. Dzięki temu profil linków wygląda naturalnie. Poza tym odpowiednia liczba linków tego typu ogranicza ryzyko tego, że na domenę zostanie nałożony filtr lub kara ręczna. Może to osłabić pozycję strony internetowej w wyszukiwarkach.

Zasady stosowania linków nofollow

Linki nofollow warto stosować w kilku przypadkach. Po pierwsze, pozwalają one na zmniejszenie spamu na naszej stronie internetowej. Takie linki zniechęcają bowiem spamerów dodających komentarze z linkami do swojej domeny, którą chcą także pozycjonować. Nofollow to jednak także linki przydatne przy chęci poinformowania czytelnika o innych domenach w sytuacji, w których nie chcemy ich pozycjonować. Oprócz tego linki typu nofollow stosowane są przy linkach wewnętrznych prowadzących do podstron niemających znaczenia w pozycjonowaniu. Takimi stronami są np. regulamin strony lub polityka prywatności.

Ilość linków nofollow na stronie internetowej

Strona internetowa powinna posiadać nie tylko linki dofollow, lecz również linki nofollow. Te ostatnie muszą stanowić co najmniej 10% wszystkich linków. Jest to szczególnie istotne dla nowych domen. Zbyt duża liczba linków nofollow może bowiem utrudnić pozycjonowanie witryny.

Jak sprawdzić pozycjonowanie stron u konkurencji w zakresie linków?

Aby sprawdzić pozycjonowanie strony internetowej konkurencji, wystarczy skorzystać z narzędzia Majestic. Wpisuje się w nim adres strony internetowej, a następnie, aby zobaczyć listę linków, należy wejść na zakładkę Backlinks, a następnie przy pomocy przycisku Export Data, zapisać znalezione w ten sposób linki, do pliku Excel w komputerze. Taki plik Excel będzie zawierał szereg dodatkowych danych pomocnych w analizie pozycjonowania strony internetowej u konkurencji. W kolumnie FlagNoFollow znajdziemy informację na temat tego, czy dany link jest linkiem nofollow (jest on oznaczony wówczas wartością 1), czy też jest to link dofollow (wówczas oznaczeniem cyfrowym jest to liczba 0). Dzięki Excelowi można dokonać ciekawej analizy, ponieważ to nie wszystkie dane dostępne w generowanym pliku.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.