Mocne Linki Pozycjonujące

Odnośniki każdego rodzaju od początku istnienia stron www i internetu służyły jako system wspomagający stronicowanie. Dzięki nim możliwe jest przeglądanie zawartości internetu. Zarówno w odmianie wewnętrznej, na przestrzeni zawartości strony internetowej, jak również na odległość, pomiędzy rozrzuconymi rejonami sieci. Od kiedy powstały przeglądarki linki zyskały nowe znaczenie. Zaczęto dzięki nim budować wartość i pozycję portali internetowych.

Co to jest link building?

Link building to długotrwały proces budowy sieci połączeń docelowej strony z wieloma miejscami internetu. Za pomocą linków tworzy się popularność strony www i zwiększa jej widoczność dla użytkowników. Dzięki siatce połączeń strona winduje się na najwyższe pozycje listy wyszukiwania. Dobrej jakości linki pozycjonujące budują jej prestiż. Podczas indeksowania zasobów roboty wyszukiwarek badają zasoby strony wraz z linkami prowadzącymi do niej.

Link building – moc pozycjonujących linków

Proces budowania siatki połączeń jest pracą ciągłą. Nie można go przerwać głównie z powodu działalności konkurencji. Jeśli prace nad umacnianiem sieci połączeń stracą na intensywności, konkurenci z łatwością wyprzedza i odjada na odległość nie do odrobienia.

Dwie strony układu

Twórca strony, a następnie pozycjoner w swej pracy są nieco rozdarci na dwoje. Muszą zabezpieczyć racje dwóch stron. Użytkowników, którym trzeba dostarczyć solidnej dawki informacji mieszczącej się w meritum tematu i wyszukiwarkom, mającym swoje wymagania i dodatkowo trzymających stronę użytkowników. Największe znaczenie na rynku wyszukiwarek ma browser od Google i dla jego „zachcianek” przeprowadza się wiele akcji i profiluje serwis w procesie optymalizacji.

Jednak to, co teraz napiszę, jest zasadą ponad zasadami, która zyskuję z czasem coraz większe znaczenie. Manipulacja pozycją strony przy pomocy linków jest działaniem, owszem przynoszącym konkretne wyniki, jednak to zawartość serwisu powinna być wartością nadrzędną i oczkiem w głowie każdego wydawcy. Na nic się nie zda się wysoka pozycja jeśli użytkownik nie znajdzie na stronie, tego czego szuka. Jeszcze gorzej jest kiedy opisy serwisu i słowo kluczowe, do którego linkuje, obiecuje coś, czego nie daje treść. Strona zdobywa wejścia, ale są to odwiedziny krótkie i bez powrotów. O finale związanym z zakupem można tylko pomarzyć.

Wszystko się zmienia

Pierwsze linki na stronach internetowych służyły do komunikacji wewnętrznej. Jak system transportowy lub, używając bliższego realiom określenia, system teleportacji, pozwalały eksplorować zawartość pierwszych stron www. Wszystko się zmienia, więc i dla linków znaleziono więcej zastosowań.

Wyszukiwarki zaczęły zwracać uwagę na ilość cytowań strony i szukać tagu , w którym był spakowany link pozycjonujący. Ilość i jakość linków podlegała ocenie. Wyszukiwarki każdego roku otrzymują od programistów dodatki do algorytmu wyszukiwania. Ocena zasobów stron www przebiega coraz sprawniej. Moce obliczeniowe programów analizujących zawartość serwisów rośnie wraz ze zmianą prawideł rządzących algorytmem. Programy indeksujące kopiują zawartość i przekazują do obróbki aplikacjom umieszczonym na serwerach. Tam strona dostaje cenzurkę.

Badana jest między innymi moc linków pozycjonujących. Od nich w dużej mierze zależy pozycja serwisu.

Od czego zależy wartość linków?

Słowo kluczowe w anchorze

Anchor, czyli kotwica – to element bloku tekstowego, który w szablonie HTML opisany jest tagiem zmieniającym go w korytarz wiodący do miejsca w dowolnym miejscu sieci. Kotwica linku zawiera w sobie treść opisującą stronę docelową. W procesie pozycjonowania używany jest do zainstalowania w nim słowa lub frazy kluczowej. Tematyka linków jest przedmiotem analizy dla wyszukiwarek i powinna pokrywać się z meritum strony docelowej.

Linki wychodzące

Tematyczne zazębianie się linków i stron prowadzi do wniosku, że tożsamość zakresów wpływa pozytywnie również na stronę, z której wychodzi link. Przeglądarki dobrze oceniają tożsamość tematyczną i przyznają za nią punkty. Jest to informacją dla wyszukiwarki, że obie strony są poprzez linki dobrze ze sobą dopasowane.

Przed rokiem 2013 optymalizacja anchor dawała znaczne korzyści podczas pozycjonowania i zapewniała szybką zwyżkę serwisu w wynikach wyszukiwania. Po wprowadzeniu przez Google rewizji algorytmu w postaci nakładki o nazwie Pingwin poddano analizie dotychczasowy układ linkowania i zweryfikowano pozycje wielu stronom www. Mnóstwo z nich straciło dotychczasowe miejsca w rankingu. Ich mechanizmy linkowania zostały ocenione jako niedozwolone i nieprzydatne użytkownikom.
Oczywiście Pingwin nie zdyskredytował całkowicie stosowania kotwic. W związku ze zmianami ukuto nowe określenie – friendly anchor txt. Zasadą dobrej praktyki stało się stosowania w kotwicach synonimów i fraz długiego ogona zamiast ścisłego dopasowania.

Umiejscowienie linków

W jaki sposób wyszukiwarka ocenia wysokość położenia linków, nie wiadomo. Jednak dowiedzione zostało, że plasowanie linków jest istotnym zadaniem. Linki położone wyżej w tekście są kilkakrotnie razy więcej odwiedzane niż te z niższych partii.

Linki a ruch i narzędzia do oceny

Link ocenia się jak wiele innych elementów stron www według ruchu sieciowego, jaki przez niego przechodzi. Do wciąż ulepszonych narzędzi ewaluacji nie tylko linków, a całych serwisów należą np. wszystkie aplikacje typu Google Analytics i Google Toolbar. Zbierają niewiarygodnie olbrzymi zasób informacji, który może w każdej chwili zostać przekierowany i wykorzystany do oceny serwisów www.

Atrybuty linku

Istnieje wiele atrybutów linku, które, choć nie wpływają w bezpośredni sposób na pozycje strony, jednak zaliczane są do dobrych praktyk i wysoko oceniane przez użytkowników. A jeśli coś jest nagradzane przez internautów masowym użytkiem, zyskuje poklasku u wyszukiwarek.

Do niewymaganych, ale przydatnych atrybutów linków należą:

a) parametr title – widoczny po najechaniu kursorem na anchor linka w postaci chmurki z tekstem informującym o tematyce odnośnika.
b) parametr rel – najczęściej stosowany do blokowania drogi dla robotów poprzez umieszczenie wartości nofollow; oprócz wymienionego ma jeszcze inne potencjalne wartości.
c) parametr target – bardzo przydatny parametr informujący o sposobie i miejscu otwarcia linku.

Jak czas wpływa na linki?

Ocena strony przez wyszukiwarki jest selekcjonowana i zmienia się w czasie. Początkowy okres zdobywania linków jest czasem próbnym dla młodej witryny. Przeglądarka po każdej wizycie ocenia zachodzące zmiany i wartościuje zdobyte linki. Jeśli strona w pierwszym okresie nie zdobywa znaczących odnośników, będzie jej trudniej ruszyć w górę listy wyszukiwania.

Po kilku miesiącach zdobywania połączeń linki są oceniane w poszczególnych okresach. Proces powinien być ciągły. Dopiero po czasie próby strona może wpłynąć na stałe miejsce. Cumuje jak statek i jeśli proces zdobywania linków był przeprowadzony prawidłowo w początkowym okresie, serwis uzyska adekwatne do wkładu i stabilne miejsce w rankingu. Jednak większość ogólnych słów kluczowych jest jeszcze poza zasięgiem.

Po tym czasie następuje okres odcinania kuponów od dobrze wykonanej pracy. Serwis może stać się twórcą trendów i opinii, a większość słów i fraz kluczowych jest dla niego w zasięgu pierwszej dziesiątki.

Strony kilkuletnie są traktowane przez przeglądarki jak starzy znajomi i pełnoprawni uczestnicy internetu o wyrobionej i niezmiennej pozycji. Nie muszą się obawiać o pozycję na popularne słowa, frazy i long tail.

Wniosek z tego wywodu jest jasny. Wiek domeny wpływa na wartość linków w znaczący sposób. I nie da się go bagatelizować.

Gdzie zdobywa się linki pozycjonujące?

O sposobach zdobywania nowych linków napisano już sporo. Wiele treści pojawia się często, nie wnosząc nic nowego. Jest jednak wiele sposobów mniej wyeksploatowanych, o których warto wspomnieć. Wszystko zależy od inwencji, chęci poszukiwania i zapału eksperymentatora.

Idealnym miejscem na łowy jest przestrzeń social media. Udzielanie się na forach owocuje zdobyciem wielu cennych odnośników i przy okazji buduje wizerunek człowieka aktywnego, znającego się na rzeczy i godnego zacytowania.

Rzetelnie opracowane statystyki w przestrzeni wiedzy, którą jesteśmy zainteresowani, z czasem skutkują wieloma odniesieniami. Uzasadnione merytorycznie i właściwie opracowane graficznie statystyki są popularnym elementem poszukiwanym przez wielu wydawców.

Wciąż popularnym narzędziem content marketingu są poradniki. Użytkownicy sieci szukają gotowych przepisów rozwiązujących ich problemy. Gotowa rada z linkiem do strony zapewnić może dodatkowy ruch sieciowy.

Szczególnie przydatny jest tu solidny warsztat pisarski. Pisanie solidnych tekstów jest warte każdej zapłaty i na pewno znajdzie uznanie wyrażające się w cytowaniach. Użytkownicy szukają sensacji przyprawionych pikanteria życia. Odradzam jednak szukania skandalu na siłę. To niesmaczne i działa źle na wizerunek. Chyba że łatka brukowca jest tym, do czego się pretenduje.

Programy partnerskie powiązane z działalnością w sieci procentują zwykle zdobytymi legalnie linkami. Dają też możliwość na pokazanie siebie i bycie zauważonym.

Złe praktyki

Pomysłowość niektórych twórców stron jest niewyczerpana i oszałamiająca różnorodnością sposobów. Zdobywanie linków w niedozwolony sposób może się jednak źle skończyć dla serwisu. Google ma coraz lepsze narzędzia do wykrywania stron źródeł linków niosących jedynie spam. Strony te bardzo szybko wypadają z obiegu, a linki prowadzące stamtąd nie przedstawiają żadnej wartości.

Ocena jakości linków

Popularnym sposobem jest skorzystanie z płatnych usług portali dostarczających narzędzi w systemie SaaS. Dzięki niektórym z nich można uzyskać pełne raporty o działaniach konkurencji w przestrzeni link building.

Jak widać, proces zdobywania linków jest pracą na cały etat. I należy do zadań iście syzyfowych. Nie można poprzestać i powiedzieć już dość. Ta praca nigdy się nie kończy i wciąż trzeba mieć nowe pomysły i stosować różnorodne taktyki w zdobywaniu linków pozycjonujących. Jednak dobrze wykonana robota przyniesie prędzej czy później efekty w postaci sieci powiązań gęstej i wartościowej, wzmacniającej prestiż strony i pokazującej ją w dobrym świetle.

Dodaj komentarz